Zaburzenia depresyjne u dzieci


Przez długi czas uważano, że dzieci nie mogą doświadczać zaburzeń depresyjnych. 
W przypadku młodzieży, ekstremalne wahania nastroju były natomiast postrzegane jako normalna faza rozwojowa. Jednak po wprowadzeniu kryteriów diagnostycznych według międzynarodowych klasyfikacji zaburzeń psychicznych, okazało się, że depresja u dzieci nie jest rzadkością.

Rozpowszechnienie

Depresja występuje już u dzieci w wieku przedszkolnym – zachorowalność ok. 1%, 
2-3% u dzieci w wieku młodszym szkolnym (6-12 lat) i 4-8% u nastolatków (13-18 lat). 
W ostatnich dekadach obserwuje się wzrost liczby przypadków depresji wśród dzieci 
i młodzieży.

Jak może wyglądać depresja u dzieci?

  • Smutek lub drażliwość: U dzieci nastrój depresyjny często objawia się drażliwością.
  • Utrata zainteresowań i odczuwania przyjemności: Dziecko może przestać interesować się aktywnościami, które wcześniej sprawiały mu przyjemność.
  • Zmiany apetytu i wagi: Mogą wystąpić zarówno spadki, jak i wzrosty apetytu oraz wagi. 
U dzieci należy również zwrócić uwagę na brak oczekiwanego przybierania na wadze.
  • Problemy ze snem: Bezsenność lub nadmierna senność.
  • Pobudzenie lub spowolnienie psychoruchowe: U dzieci rzadziej niż u dorosłych obserwuje się spowolnienie psychomotoryczne.
  • Zmęczenie: Uczucie zmęczenia i braku energii.
  • Trudności w koncentracji: Problemy z koncentracją i podejmowaniem decyzji.
  • Niska samoocena: Poczucie bezwartościowości lub nadmierne poczucie winy.
  • Myśli o śmierci lub samobójstwie: To najpoważniejszy objaw, który wymaga natychmiastowej interwencji. Zachowania dzieci i młodzieży często są impulsywne, nieprzewidujące konsekwencji.
  • Liczne skargi somatyczne
  • Uwaga: Objawy muszą utrzymywać się przez minimum 2 tygodnie. 
Obraz kliniczny depresji może znacząco się różnić w zależności od wieku dziecka.

Depresja a spędzanie czasu przed komputerem

W przypadku dzieci i młodzieży łatwiej jest zauważyć zmiany w ich zachowaniu niż w emocjach. Jednym z częstych problemów związanych z depresją jest izolacja społeczna, która obecnie często objawia się spędzaniem dużej ilości czasu przed komputerem. Warto zaznaczyć, że w kontekście depresji nadużywanie komputera nie jest traktowane jako zaburzenie behawioralne, ale raczej jako sposób radzenia sobie z trudnymi emocjami.

Trudności w diagnozie

Diagnoza depresji u dzieci jest trudna, ponieważ dziecko nie potrafi dokładnie opisać swoich uczuć. Większość dzieci nie identyfikuje swoich objawów jako depresji, lecz raczej doświadcza utraty przyjemności z aktywności, które wcześniej sprawiały im radość. Dzieci częściej wykazują zmienność nastrojów, wybuchy złości, niską tolerancję frustracji, skargi somatyczne oraz wycofanie z kontaktów społecznych, zamiast bezpośrednio mówić o obniżonym nastroju.
Zmianę funkcjonowania może dostrzegać otoczenie, np. rodzice, nauczyciele czy rówieśnicy, a nie samo chorujące dziecko. Zazwyczaj to rodzice najlepiej znają własne dziecko, dlatego tak istotna jest uważność rodzica, a także bliska relacja z dzieckiem, która pozwala na szybką reakcję na pojawiające się u dziecka objawy choroby.

Znaczenie wczesnej interwencji

Wczesne rozpoznanie i leczenie depresji u dzieci jest kluczowe dla ich dalszego harmonijnego rozwoju oraz jakości życia. Ignorowanie objawów może prowadzić do poważniejszych problemów w przyszłości, takich jak trudności w nauce, problemy społeczne, nadużywanie substancji czy nawet próby samobójcze.

W kontekście dzieci i młodzieży należy wyraźnie podkreślić, że depresja nie jest złym zachowaniem ani konsekwencją niewłaściwego wychowania. Jest to choroba, nierzadko zagrażająca życiu osoby na nią cierpiącej. Problem jest coraz bardziej poważny i powszechny, dlatego nie można go bagatelizować.
Warto, aby rodzice, którzy są zaniepokojeni zmianą zachowania lub nastroju u swojego dziecka skonsultowali się ze specjalistą, który postawi odpowiednią diagnozę oraz zapewni wsparcie zarówno dziecku, jak i jego rodzinie.

Leczenie

Leczenie zaburzeń depresyjnych dzieci w młodzieży obejmuje poradnictwo oraz psychoedukację chorego oraz jego rodziny, a także interwencje środowiskowe.
Często niezbędna okazuje się również psychoterapia i/lub farmakoterapia.

Martyna Zabielska-Pańczak – psycholog, psychoterapeutka dzieci i młodzieży

Izabela Wożyńska-Więch

Psycholog, psychoterapeutka, założycielka Poradni Centrum-Ja
Od ponad 20 lat pomaga osobom dorosłym, parom i małżeństwom w przezwyciężaniu trudności życiowych oraz w rozwijaniu osobistego potencjału. Prowadzi psychoterapię indywidualną w nurcie psychodynamicznym oraz terapię par i małżeństw. Dodatkowo prowadzi coaching dla liderów i menedżerów, wspierając ich w rozwoju kompetencji miękkich i efektywnej pracy z zespołem.

Swoją wiedzę i umiejętności zdobywała podczas podyplomowego Studium Psychoterapii Indywidualnej i Grupowej w Laboratorium Psychoedukacji. Od siedmiu lat uczestniczy w seminarium na temat psychoanalitycznej pracy z parami, prowadzonym przez Stanleya Ruszczyńskiego oraz Mary Morgan z Kliniki Tavistock w Londynie. Dodatkowo ukończyła szkolenie z zakresu terapii par i małżeństw w podejściu zintegrowanym, realizowane przez Krakowską Fundację Rozwoju Psychoterapii, oraz podyplomowe studia z Zarządzania Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Warszawskim.
Od 2003 roku współpracuje z magazynem psychologicznym „Charaktery”, gdzie publikuje artykuły i udziela komentarzy eksperckich.

Zachęcamy do zapoznania się z innymi tematami